Skip to main content

Hoe je een t-shirt design ontwerpt van A tot Z

By april 30, 2021mei 6th, 2021Design As A Service, Grafisch design, Tips & Tricks
Hoe je een t-shirt design ontwerpt van A tot Z

T-shirts dienen niet enkel en alleen om onszelf uit te drukken. T-shirts dienen ook als een krachtig reclamemiddel voor je onderneming. Zeker als deze beschikken over een sterk t-shirt design.

T-shirts zijn heel gegeerd bij mensen als een aandenken aan een leuke tijd op een evenement of als merchandise van hun favoriete artiesten. Als onderneming is het dan ook aangeraden om t-shirts in te zetten als reclame.

Je dient je t-shirts wel te voorzien van een sterk design. We loodsen je graag doorheen het proces naar het t-shirt ontwerp vanuit je wildste dromen.

Wat is het doel van je t-shirt?

Hoe je het ook draait of keert. Het ontwerp van je t-shirts bevat een deel branding. De visuele brand identiteit van je onderneming dien je dan ook door te trekken tot in het design van je t-shirts. Doe je dit niet? Dan laat je een mooie kans voor meer awareness onbenut.

Heb je nog geen visuele brand identiteit opgesteld voor je onderneming? Wacht hier dan niet langer mee. Het ontwerp van je t-shirt moet een duidelijk antwoord bieden op de vraag waar je onderneming voor staat.

Laten we even een duik nemen in de verschillende doelen die t-shirt ontwerpen hebben:

Promoties

Een goede manier om meer brand awareness te creëren is door het gratis weggeven van je t-shirts. Dit doe je door bijvoorbeeld een winactie of promotiestunt op poten te zetten tijdens conferenties of beurzen.

Gebruik binnen je eigen onderneming

T-shirts ontwerpt men vaak voor intern gebruik binnenin de eigen onderneming. Het is een leuke manier om de samenhorigheid tussen je werknemers te stimuleren.

Net zoals bij promotionele doeleinden is er ook hier nood aan een sterke branding. Als je eigen werknemers rondlopen met designs die tegenstrijdig zijn met je brand identiteit, dan zet je jezelf voor schut.

t-shirt ontwerp werknemers

Merchandise

Je t-shirts zijn nu een deel van je onderneming. Je bent van plan deze te verkopen. Naast branding dien je nu ook rekening te houden met marketing en een duidelijke business strategie.

Verricht een marktonderzoek. Op basis van deze resultaten ontwerp je je t-shirt design en tal van andere items. Kenmerk deze door het toevoegen van een uniek design in je huisstijl. Branding staat niet meer centraal, maar vergeet het ook niet. Mensen moeten nog steeds je onderneming herkennen bij het zien van je t-shirts.

t-shirt ontwerp merchandise

Souvenirs

Mensen willen herinneringen hebben aan leuke tijden. T-shirts zijn een leuk aandenken aan evenementen. Wij zijn er van overtuigd dat ook jij t-shirts in je kast hebt liggen als aandenken aan een evenement.

t-shirt design evenement souvenir

Heb je een doel voor ogen? Dan is het tijd voor het echte werk, het ontwerpen van je t-shirts!

Brainstorm er op los

Je hebt nu een duidelijk doel voor ogen, dus laten we starten met het echte werk! Eerst en vooral is het belangrijk om een brainstorm te houden. Het houden van een goede brainstorm is niet gemakkelijk, want je loopt ongetwijfeld rond met 1001 ideeën.

Daarom raden we je aan om je tijdens de brainstorm te focussen op volgende zaken:

Type t-shirts

Wat je niet mag vergeten is dat er heel wat verschillende soorten t-shirts bestaan. Deze gaan van een marcelleke tot een hemdje en alles wat daartussen valt.

Dit klinkt heel banaal, maar denk goed na over het type t-shirt dat past bij je onderneming. Het type t-shirt dat jij gebruikt zegt veel meer over je onderneming dan jezelf in eerste instantie denkt.

Heb jij ooit al een advocatenbureau marcellekes zien uitdelen aan zijn advocaten?

Type t-shirt designs

Laat je verbeelding voor zich spreken

De tijd is aangebroken om je creativiteit de vrije loop te laten gaan om je boodschap te communiceren. Denk hierbij steeds aan al het voorgaande dat we je reeds hebben geleerd:

  • Wat is je visuele brand identiteit?
  • Wie is je doelpubliek?
  • Wat is het doel van je t-shirt ontwerp?

Mix de antwoorden op bovenstaande vragen tot één geheel en je bent klaar om een t-shirt design te ontwerpen waar jij en je doelpubliek mee kunnen paraderen.

Voor de stijl en het ontwerp van je t-shirt is het belangrijk dat je afstapt van het normale, maar dat je ontwerp wel simpel is. Een t-shirt wordt nog steeds gedragen door mensen. Mensen zijn niet zo symmetrisch als de t-shirts in je ontwerpprogramma’s.

Daarom vermijd je best te veel details. Op deze manier schiet je enkel jezelf in de voet.

Typografie

Hetzelfde principe geldt voor je typografie. Ook de font die je gebruikt moet in lijn zijn met je visuele brand identiteit.

Een accountantsbureau kiest bijvoorbeeld voor een professioneel lettertype, terwijl een speelgoedwinkel kiest voor een handgeschreven font.

Welke print optie kies jij?

Naast al het ontwerpen, moet je ook stilstaan bij de uitvoering. Er zijn verschillende manier om je ontwerp te printen op je t-shirt. De verschillende methodes variëren wel sterk op vlak van kosten, uitzicht en productietijd.

Toch iets om grondig over na te denken.

Zeefdruk

Dit is een heel populaire vorm van drukwerk in de textielsector. Zeefdruk is een druktechniek waarbij de inkt door een zeef wordt geperst, zoals de naam zelf al zegt.

Het grote voordeel is dat je gedetailleerde afbeeldingen kan laten drukken in grote hoeveelheden.

Daarentegen is het nadeel van deze techniek, dat de kosten al snel hoog oplopen als je t-shirt ontwerpen wilt in verschillende kleuren.

T-shirt design zeefdruk

Vinyl

Deze druktechniek snijdt je ontwerpen uit in speciaal vinyl. Achteraf wordt het uitgesneden vinyl via een hittepers aangebracht op je t-shirts.

Het voordeel van deze druktechniek is dat je heel mooie vormen en lijnen kan uitsnijden. Het grote nadeel is wel dat het niet bestemd is voor grote hoeveelheden.

T-shirt design vinyl

Direct to garment

Deze druktechniek bestaat uit een speciaal ontworpen printer die rechtstreeks print op textiel. Deze printer geeft je dus geen beperkingen op vlak van ontwerpen en hoeveelheden.

Dit is wel de duurste vorm van printen van de drie technieken die we in deze blog bespreken.

T-shirt design direct to garment

Je bent helemaal klaar om te schitteren

Ziezo, nu weet je alles wat je moet weten over het ontwerpen van je t-shirts.

Onthoud altijd dat je dezelfde kwaliteit voor het design van je t-shirts moet voorzien als het design van je online en offline advertenties. Elke keer dat iemand je t-shirt draagt in het openbaar, creëert deze persoon brand awareness voor je merk.

Ben jij klaar om t-shirts met een sterk design in te zetten als reclamemiddel voor je onderneming?