Skip to main content

Poster ontwerpen

Of je nu een kunststudent bent of een marketingprofessional, op een bepaald moment in je leven zul je ongetwijfeld een poster moeten maken. Een goede poster is een essentieel onderdeel van elke design portefeuille en kan op verschillende manieren worden gebruikt om je werk of merk te promoten. Hoewel het maken van een goede poster op het eerste gezicht eenvoudig lijkt, zijn er heel wat stappen die je helpen om elke keer weer een professioneel ontwerp te maken!

Via ons platform vraag je heel eenvoudig grafisch werk aan. Je hebt oneindig veel mogelijkheden van zaken die je kan aanvragen, bekijk zeker onze scope of service. Je staat rechtstreeks in contact met jouw vast team van grafisch ontwerpers.  Wanneer je iets aanvraagt heb je binnen de 48 of 72 uur een ontwerp in je mailbox.

Als kers op de taart zijn de designs (inclusief bronbestanden) volledig van jou nadat we deze hebben doorgestuurd!

Een poster laten maken? Wat zijn belangrijke elementen om op te letten?

Wat je poster zegt

Voordat je begint na te denken over hoe je poster eruit zal zien, is het belangrijk om na te denken over de boodschap die je wilt overbrengen. Is het een waarschuwing? Een aankondiging? Een viering? Zoek indien mogelijk een manier om een infographic te maken die deze informatie op een interessante en creatieve manier overbrengt.

Hoe je poster eruit ziet

Nu je weet wat je moet opnemen, laten we eens kijken hoe je ervoor kunt zorgen dat je poster opvalt.

Kleur is een van de belangrijkste ontwerpelementen in elk type communicatie, in het bijzonder in posters. Het is het beste om een beperkt palet te gebruiken en de dingen eenvoudig te houden. Het zal mensen helpen zich te concentreren op je boodschap in plaats van afgeleid te worden door kleuren die botsen met andere kleuren op de pagina.

Gebruik contrast tussen tekst en achtergrondkleuren zodat je woorden opvallen, maar ga niet te ver. Je wilt niet dat mensen moeite hebben om iets op je poster te lezen! Je wilt ook genoeg contrast tussen elementen binnen elke sectie, zodat ze van elkaar afsteken zonder visueel op elkaars tenen te trappen.

Probeer slechts twee lettertypes te gebruiken, hoewel drie ook goed zou kunnen zijn als er al veel gebeurt in het ontwerp! Het gebruik van verschillende lettertypes voegt variatie toe, wat de dingen juist minder interessant kan maken in plaats van interessanter. Omdat het de consistentie in lay-out/ontwerpstijl doorbreekt, wat verwarring kan veroorzaken voor kijkers die niet vertrouwd zijn met al die verschillende stijlen in één keer. Het zal gemakkelijker voor hen zijn als alles er gewoon uitziet als zijn eigen ding in plaats van elke paar alinea iets nieuws te proberen.

De doelgroep van je poster

De doelgroep is belangrijk voor elke poster. Hoe specifieker je kunt zijn over je doelgroep, hoe beter je poster zal zijn. De doelgroep kan worden gedefinieerd aan de hand van leeftijd, geslacht, locatie of andere demografische gegevens.

Je moet je afvragen wie het meest geïnteresseerd zou zijn in het lezen van mijn poster. Als mensen geïnteresseerd zijn in dit onderwerp en op zoek zijn naar informatie hierover, wie zou dan mijn poster willen lezen?

De omgeving van je poster

De omgeving van je poster heeft invloed op hoe hij door anderen wordt ontvangen. Bijvoorbeeld, een poster die wordt opgehangen in een ruimte met veel voetgangers zal meer bekeken worden dan een poster die in een lege hal hangt. Dat komt omdat mensen lege ruimtes vermijden en daar niet lang genoeg willen blijven hangen om een hele poster te lezen. Een goede omgeving is er een waar mensen uw boodschap meteen zien. Bij de ingang of op een drukke muur bij de uitgang waar ze net zijn aangekomen of op het punt staan te vertrekken.

 

Kortom, het ontwerp van je poster moet goed doordacht zijn. Het moet er goed uitzien, maar het moet ook iets zeggen over je merk of product. Er zijn veel verschillende manieren waarop posters kunnen worden ontworpen, onze designers van Simba Service helpen je om de beste poster te ontwerpen.


Neem hier contact met ons op!