Skip to main content

6 tips voor het ontwerpen van je logo

6 tips voor het ontwerpen van je logo

6 tips voor het ontwerpen van je logo

Logo’s zijn een onmisbaar deel van je onderneming. Het trekt de aandacht van je doelpubliek. Daarom is het belangrijk dat je een logo laat ontwerpen dat rekening houdt met onze 6 tips.

Tijdens het ontwerpen van je logo vloek je waarschijnlijk wel eens binnensmonds, maar het is oh-zo belangrijk. Een logo vormt de hoeksteen van elk goed merk. Je logo moet in een vingerknip een antwoord bieden op de vragen:

  • Wie ben je?
  • Waar sta je voor?
  • Wat zijn je activiteiten?

Na het lezen van onze tips zet je al een stap dichter bij het ontwerpen van een logo dat bovenstaande vragen beantwoordt.

Tip 1: Denk aan je visuele brand identiteit

Tijdens het ontwerpen van je logo is het belangrijk dat je rekening houdt met je visuele brand identiteit. Bij het zien van je logo moeten mensen in een oogwenk zien en voelen waar je onderneming voor staat.

Heb je bijvoorbeeld een reisbureau uit de grond gestampt en positioneer je jezelf als een reisbureau dat het zonnetje tot bij de mensen brengt? Dan zet je geen maan in je logo, maar wel een stralende zon.

Kortom: de stijl en de afbeelding van je logo moeten in lijn zijn met de gevoelens die je merk oproept bij je doelpubliek.

Logo visuele brand identiteit

Tip 2: Gebruik kleuren op een doordachte manier

Gebruik maken van de juiste kleuren in je logo opent veel deuren voor je onderneming. Kleuren beïnvloeden het gedrag, het humeur en de gedachten van je doelpubliek.

Kies een kleur uit en maak gebruik van de verschillende varianten van die kleur voor het creëren van contrasten. Uiteraard dient deze kleur afgestemd te zijn op je visuele brand identiteit.

Elke kleur straalt zijn eigen persoonlijkheid uit. Ga dus voor een kleur die past bij de persoonlijkheid van je onderneming.

Emoties verschillende kleuren

Tip 3: Maak je logo niet te druk

Voorzie voldoende lege ruimtes in je logo om te vermijden dat het te druk wordt.

Voordat je het huis verlaat, kijk in de spiegel en doe één kledingstuk uit.” – Coco Chanel

Hetzelfde principe geldt voor je logo. Haal alles uit je logo dat geen meerwaarde biedt. Hoe meer elementen je in je logo verwerkt, hoe moeilijker het is voor je doelpubliek om alles te bekijken en te onthouden.

Het gevolg is dan ook dat je logo minder krachtig wordt en mensen het minder goed onthouden.

Dat willen we kosten wat kost vermijden.

Ontwerpen logo Simba Service

Tip 4: Straal autoriteit uit

Zorg ervoor dat je logo past bij je onderneming. Het is heel tof om een speels logo te hebben, maar is dat speelse logo het waard om potentiële klanten door te verliezen?

Plaats jezelf even in de schoenen van een potentiële klant van jou. Stel jezelf vervolgens de vraag: “Vertrouw ik dit bedrijf?”.

Wees eerlijk voor jezelf bij het beantwoorden van deze vraag. Anders schiet je enkel en alleen jezelf in de voet.

Tip 5: Vind het wiel niet opnieuw uit

Zoek het niet te ver. Soms is een beetje verder kijken dan je neus lang is meer dan voldoende. Als je bepaalde producten verkoopt, verwerk dan simpelweg je product in je logo. Zeker als je merknaam, de naam van je product bevat.

Op deze manier zien mensen binnen de seconde waar jij als merk voor staat. Laat dat nu net het doel zijn van elk logo.

simpel logo ontwerp

Tip 6: Bekijk je logo in al zijn verschillende vormen

Je logo valt te bewonderen op al je communicatie. Zowel op je visitekaartjes als op grote reclameborden. Je logo moet dus schaalbaar zijn.

Daarom is het belangrijk dat je een logo hebt dat er zowel groot als klein even memorabel uitziet. Het schaalbaar maken op een groot reclamebord is vrij eenvoudig, maar je logo verkleinen is een stuk moeilijker. Het moet nog steeds herkenbaar blijven.

Logo ontwerp in verschillende vormen

Al onze tips toegepast op één logo

We eindigen met een schoolvoorbeeld van Alex Teaches. Dit logo is ontworpen door één van onze in-house designers en bevat alle tips die we jou hebben gegeven in onze blog.

We lopen nog even kort met jou doorheen onze verschillende tips voor het ontwerpen van je logo en hoe deze zijn toegepast in de praktijk:

ontwerpen logo Alex Teaches

Tip 1: Denk aan je visuele brand identiteit

Alex Teaches is een onderneming die allerlei cursussen aanbiedt om mensen een vakmanschap aan te leren. Het logo van Alex Teaches is perfect in lijn met hun visuele brand identiteit. Het logo geeft een welkom gevoel en een gevoel van vertrouwen tegenover de mensen achter Alex Teaches.

Tip 2: Gebruik kleuren op een doordachte manier

We hebben gebruik gemaakt van een donkerblauwe achtergrond met daarop een witte afbeelding. Er is gezorgd voor een heel duidelijk contrast waardoor je meteen doorhebt wat Alex Teaches doet door naar het logo te kijken.

Tip 3: Maak je logo niet te druk

Luisteren we in dit geval naar Coco Chanel, dan staat het logo van Alex Teaches poedelnaakt op ontwerpen. Het doel is bereikt. Een simpel logo, waarbij elk onderdeel even essentieel is.

Tip 4: Straal autoriteit uit

Het logo past perfect in zijn sector. Mensen zijn op zoek naar iemand die hen een vakmanschap kan leren. Daarbij is het belangrijk dat het logo verzorgd overkomt zonder teveel tierlantijntjes.

Als we de proef op de som nemen door onszelf de vraag te stellen: “Vertrouw ik dit bedrijf?”. Dan antwoorden we allemaal zonder aarzelen: “Ja!”.

Tip 5: Vind het wiel niet opnieuw uit

Alex Teaches is een mooi voorbeeld van een logo waarvoor we het wiel niet opnieuw hoefden uit te vinden. De merknaam bevat het woord “teaches”. Wat linken we met leren? Een afstudeerhoedje natuurlijk!

Tip 6: Bekijk je logo in al zijn verschillende vormen

Het logo is schaalbaar. Er zijn elementen die je uit het logo kan halen voor op heel kleine ontwerpen te plaatsen. Neem nu bijvoorbeeld “AT” of het afstudeerhoedje zou ook perfect mogelijk zijn.

Bij het ontwerpen van je logo is het belangrijk dat je even een stapje achteruit zet en het grotere plaatje bekijkt. Je logo moet niet enkel een streling voor het oog zijn, het moet je doelpubliek prikkelen. Het moet blijven kleven in de mensen in hun gedachten.

Ben jij klaar om een logo te ontwerpen dat inspeelt op je emoties en je doelpubliek aanmoedigt om actie te ondernemen?