Een presentatie dient om mensen te overtuigen. Om je presentatie extra overtuigingskracht bij te zetten is het belangrijk om een toffe presentatie te ontwerpen die professioneel oogt.
Het is belangrijk dat je presentatie focust op wat je doelpubliek ontvangt. Na je presentatie moet je doelpubliek in staat zijn om een antwoord te formuleren op de sleutelboodschap die je wou meegeven.
Start met het verwerken van je visuele merkidentiteit
Het is belangrijk om ook in je presentaties je visuele merkidentiteit door te trekken. Start met het verwerken van de kleuren die je in al je communicatie gebruikt. Dit schept vertrouwen met je doelpubliek en het oogt ook gewoon heel professioneel.
Trek de aandacht van je doelpubliek
Het is belangrijk om je presentatie te starten met een beetje entertainment. Vertel een anekdote over je bedrijf om het ijs te breken. Je hebt je doelpubliek vanaf minuut 1 mee.
Een andere manier om de aandacht van je doelpubliek te trekken, is het tonen van je autoriteit.
Vraag jezelf af waarom je publiek moet luisteren naar wat je te zeggen hebt? Is het omdat je met enkele belangrijke klanten hebt gewerkt?
Of misschien omdat je bepaalde prijzen of certificaten hebt gewonnen?
Deel dit kort en krachtig mee, maar wees niet te vol van je zelf 😉
Verwerk een verhaal in je presentatie
Zorg ervoor dat je presentatie één geheel vormt. Bouw het niet op uit allemaal losstaande elementen waarbij je van de hak op de tak springt. Een verhaal creëren doorheen je hele presentatie is een goede manier om te zorgen voor een presentatie die aan elkaar vasthangt.
Dit hoeft niets groots te zijn. Dit mag ook een visueel element zijn dat je doelpubliek meeneemt doorheen je gehele presentatie.
Overspoel je doelpubliek niet
Laad je slides niet vol met afbeeldingen of tekst. Dit is vrij overweldigend voor je doelpubliek. Het is belangrijk dat je ervoor zorgt dat de beelden in je presentatie je verhaal kracht bijzetten. Als je je doelpubliek overspoelt met tekst en afbeeldingen, dan schiet je jezelf in de voet door ervoor te zorgen dat ze hun focus afwenden van jouw uitleg.
Kies een duidelijk lettertype
Kies in je presentatie al zeker niet voor een speels lettertype. Hou het bij deze 7 Google Fonts voor jouw onderneming.
Kies zeker ook voor een sans serif lettertypen. Deze ogen professioneler en zijn ook beter leesbaar op je presentatie.
Creëer contrasten in je presentatie
Contrasten in je presentatie zijn in twee opzichten heel belangrijk.
- Zorg voor een contrast tussen je afbeeldingen en teksten, zodat je tekst duidelijk leesbaar is.
- Zet bepaalde woorden in een andere kleur om de nadruk te leggen op elementen waarvan je wilt dat je doelpubliek ze zeker en vast onthoudt.
Gebruik beelden om in te spelen op emoties
Beelden spelen meer in op de emoties van mensen. Wil je je doelpubliek met een gekke statistiek omver blazen van hun stoel? Gebruik dan een beeld of een grafiek en zet dit niet gewoon als tekst in je presentatie. Een heel groot deel van het effect gaat verloren op die manier.
Wens jij graag een toffe presentatie die professioneel oogt? Dan ben je bij Simba aan het juiste adres.