Skip to main content

Het doel van een business card is dat je een blijvende indruk achterlaat. Het is in veel gevallen het eerste contact dat je met potentiële klanten hebt. Een eerste indruk is iets dat je geen tweede keer krijgt. Vermijd daarom dus dat je business card verdwijnt op de stapel bij alle andere business cards.

In deze blog geven we je een aantal tips om een business card te ontwerpen die je onderscheidt van je concurrenten.

Tip 1: Ontwerp een business card in lijn met je visuele merkidentiteit

Zoals eerder al gezegd is voor veel potentiële klanten je business card het eerste contact met je bedrijf. Zorg er daarom voor dat je vanaf minuut één je merkidentiteit toont.

Hoe doe je dit?

  • Kies kleuren die dezelfde persoonlijkheid bevatten als je merk. Elke kleur weekt op zijn eigen manier emoties los bij je doelpubliek.
  • Het lettertype dat je gebruikt maakt in een oogopslag duidelijk wat voor een merk jij bent. Wil jij een business card voor je advocatenkantoor? Gebruik dan geen speels lettertype zoals bijvoorbeeld een groothandelaar in snoep gebruikt, maar gebruik wel een font dat autoriteit uitstraalt.
  • Zorg ervoor dat je logo prominent aanwezig is op je business card. We raden altijd aan om het logo als startpunt te nemen voor de rest van je business card. Heb je een rood logo? Laat dan tinten van rood terugkomen in je business card. Op deze manier zorg je ervoor dat je business card aanvoelt als één geheel.

Ben je niet tevreden van je logo? Bekijk dan onze 6 tips voor het ontwerpen van je logo.

Tip 2: Heb een duidelijk doel voor ogen

Denk grondig na over wat je exact wilt communiceren via je business card. Het KIS principe is van toepassing op je businesscard. Keep It Simple.

Het heeft geen nut om je business card te overladen met informatie. Communiceer enkel het essentiële.

  • Deel je contactgegevens, maar niet alles van telefoonnummer tot adres. Denk goed na over wat je wilt dat de ontvanger onderneemt van actie. Wil je bijvoorbeeld dat deze naar je winkel komt? Geef dan enkel je adres en telefoonnummer mee.
  • Voeg een call to action toe aan je business card. Hou ook hier rekening met wat je wilt bereiken.

Tip 3: Zet de ontvanger aan tot actie

Zonder het toevoegen van een call to action verklein je de kans dat je potentiële klant daadwerkelijk actie onderneemt. Door het toevoegen van bijvoorbeeld een speciale aanbieding of een kortingscode weet deze wat er van hem / haar verwacht wordt.

Dat is uiteindelijk waar het om draait. Geef je doelpubliek een duidelijk doel. Dat doe je doorheen al je communicatie, dus vergeet dit ook niet te doen met je visitekaartje.

Het toevoegen van een QR-code op je business card is een regelrecht schot in de roos. Het is een duidelijke call to action en het wakkert daarbovenop ook nog eens de nieuwsgierigheid van de ontvanger aan. Zorg dat de ontvanger van je visitekaartje na het scannen van de QR-code op een duidelijke landingspagina terechtkomt in dezelfde stijl als je business card.

Tip 4: Creëer een 3D effect

In de grafische wereld noemen we 3D ontwerpen ook wel neumorfisme. Het is de nieuwste trend in grafisch design, maar je maakt er oh-zo coole business cards mee.

Bij neumorfisme combineren we achtergrond kleuren, vormen en schaduwen om een 3 dimensionaal gevoel te creëren.

Het brengt je business card tot leven en het zet je potentiële klanten sneller aan tot het ondernemen van actie.

Tip 4+1: Durf een keer zot te doen

Om je te onderscheiden van je concurrenten moet je een keer durven zot te doen. In heel veel gevallen is een klassieke visitekaartje in lijn met je visuele merkidentiteit hetgeen je nodig hebt. Echter zijn er bepaalde sectoren die je de kans bieden om een keer zot te doen.

We geven je graag een paar memorabele voorbeelden mee.

Voorbeeld 1: Cheese Company

Voorbeeld 2: LEGO

LEGO stelt nooit teleur als het aankomt op origineel uit de hoek komen. Ze trekken hun wondere wereld van LEGO door in hun business cards. Het is een understatement om te zeggen dat LEGO de klassieke business cards links liet liggen.

Voor deze out-of-the-box ideeën kunnen we bij Simba enkel en alleen maar de handen op elkaar zetten!

Wil jij een business card die je onderscheidt van je concurrenten?