Skip to main content

 

De opmaak vormt mogelijk het meest essentiële aspect van je ontwerp. Maar welke lay-outs zijn er voor websites en wanneer kies je voor welke?

Hieronder vind je een overzicht over verschillende lay-outs die bestaan om je website te ontwerpen.

Wat is een website layout?

Een indeling, of layout, is een structuur die wordt gebruikt om een ontwerp op te bouwen. Het bepaalt hoe de ruimte wordt verdeeld en waar de verschillende elementen worden geplaatst. 

Een effectieve indeling leidt de gebruiker op een natuurlijke manier door het ontwerp heen. Het bepaalt de volgorde waarin de website wordt bekeken en legt zo de nadruk op wat het belangrijkst is in het ontwerp. Door een bestaande indeling te gebruiken, hoef je niet zelf het wiel uit te vinden bij het ontwerpen en kunnen je bezoekers je ontwerp sneller begrijpen.

 

Het opzetten van een website layout

Hoe creëer je een website layout? 

Begin met het maken van een lijst van alle elementen en inhoud van je website. Identificeer vervolgens het belangrijkste element van je website. Als je moeite hebt om dit te bepalen, stel jezelf dan de volgende vraag: “Wat moet mijn websitebezoeker als eerste zien bij het bezoeken van de website?” Dit kan bijvoorbeeld een call-to-action knop of een paginatitel zijn. Beoordeel elk punt op je lijst op basis van zijn belangrijkheid. Met behulp van deze lijst kun je een geschikte website-indeling kiezen.

Verschillende soorten indelingen

Er bestaan verschillende soorten website-indelingen, maar hoe selecteer je de juiste? En wat zijn de kenmerken van de meest voorkomende typen? Hieronder vind je een overzicht van de meest voorkomende typen indelingen.

F-Patroon Layout

De F-patroon opmaak is een van de meest voorkomende structuren op websites. Veel mensen lezen op deze manier, waarbij ze af en toe scannen. In het begin lezen ze volledig, maar naarmate ze verder naar beneden gaan, neemt het leestempo af en wordt er meer gescrold.

Deze opmaak is vooral geschikt voor het presenteren van uitgebreide informatie aan gebruikers. Het is dan ook geen verrassing dat veel zoekresultaten op deze manier worden weergegeven, zoals bij Google. Door duidelijke koppen en andere opmaakstijlen te gebruiken, kun je gebruikers helpen bij het navigeren door de inhoud.

Z-Patroon Indeling

Net zoals het F-patroon, richt deze opmaak zich op de leesrichting. De ogen van de bezoeker volgen als het ware een Z-vorm. Deze natuurlijke richting is vergelijkbaar met hoe je een boek leest.

Op websites wordt deze opmaak vaak gebruikt voor landingspagina’s of one-page websites om de aandacht te trekken naar een call-to-action. Experimenteer met witruimte en afbeeldingen om het Z-patroon naadloos in je website te integreren.

Magazine-indeling

Een magazine-layout wordt vaak ingezet voor het presenteren van nieuws- of blogberichten. Hierbij wordt doorgaans een raster gebruikt om alles netjes uit te lijnen. De informatie wordt op een gestructureerde wijze weergegeven, waardoor er veel content tegelijkertijd op het scherm kan worden getoond.

Grid layout

Net zoals bij de magazine-indeling, wordt een grid layout gebruikt om verschillende soorten informatie op een gestructureerde manier te presenteren. Echter, bij een rasterindeling wordt nog meer nadruk gelegd op het gebruik van een grid, waarbij de blokken (ook wel kaarten genoemd) vaak herhaald worden. In een typische rasterindeling wordt de informatie niet hiërarchisch weergegeven, waardoor alle informatie een uniforme uitstraling heeft.

Websites die een rasterindeling gebruiken, zijn bijvoorbeeld blogs, portfolio’s of videowebsites. In een raster kun je namelijk veel complexe informatie presenteren zonder dat dit rommelig oogt. Het is echter belangrijk om voldoende witruimte te behouden om het scannen van de inhoud gemakkelijker te maken. Bijvoorbeeld, Bol.com.

Asymmetrische indelingen verdelen het scherm in verschillende delen van verschillende groottes, waardoor een dynamische uitstraling ontstaat. Om deze ongelijke verdeling te versterken, kun je spelen met afbeeldingen of kleurgebruik om dit effect te benadrukken. Hiermee kun je ook een hiërarchie aangeven en de aandacht van de gebruiker leiden naar de belangrijkste elementen op de website.

Eénkolomsindeling

Websites met één kolom zijn buitengewoon eenvoudig. Alle inhoud wordt simpelweg onder elkaar geplaatst. Dit wordt vaak gebruikt wanneer er veel inhoud is die moet worden gerangschikt, bijvoorbeeld op datum. Ook bij tekst, zoals artikelen, wordt vaak een enkele kolom gebruikt.

Voordat je veel kostbare tijd besteedt aan het ontwerpen van je website, is het verstandig om te experimenteren met verschillende lay-outs. Maak daarom wireframes om snel verschillende ideeën uit te werken.

Zodra je wireframes hebt gemaakt, kun je beginnen met nadenken over je kleurgebruik en de basisprincipes van grafisch ontwerp toepassen, zoals contrast, hiërarchie en witruimte, om je webdesign te versterken.

Het kiezen van de juiste lay-out voor je website is cruciaal. Door je doelgroep te begrijpen, belangrijke elementen te identificeren en te experimenteren met verschillende ontwerpen, kun je een lay-out vinden die zowel visueel aantrekkelijk als functioneel is. Gebruik wireframes om ideeën te verkennen en grafisch ontwerp principes toe te passen voor een optimale gebruikerservaring.


Wil je graag je designwerk outsourcen? 

Vraag hier je aanvraag aan!