Skip to main content

Een productcatalogus maken is een effectieve manier om je klantenkring uit te breiden en te pronken met al die producten die je bedrijf aanbiedt.

Deze tool is niet alleen waardevol voor kopers maar ook voor retailers, marketeers én sales teams. Van Lidl tot Audi, iedereen maakt er gebruik van.

In deze blog leggen we je haarfijn uit hoe je een productcatalogus maakt die converteert. Een sterke product catalogus is de ideale ondersteuning voor je sales team.

Wat is een product catalogus

Een productcatalogus is een visuele voorstelling van je aanbod met daarbij alle nodige specificaties van het product. Enkele bekende inhoudselementen zijn prijs, materiaal, groottes, lengtes en gewicht. 

Het doel? Dit varieert naargelang je doelpubliek en hoe je het zelf wilt inzetten. Een catalogus heeft meerdere functionaliteiten, de belangrijkste zijn:

  • Leads verzamelen voor een e-mail lijst
  • Sales team steunen tijdens een pitch
  • Directe verkoop

Een echt Zwitsers zakmes dus!

Vanwege deze multifunctionaliteit nemen product catalogi vele vormen aan. 

Denk maar eens aan de wachtzaal van een kantoorgebouw, meestal liggen er verscheidene catalogi op tafel. Digitale versies zijn ook enorm populair, vanwege hun kost-effectieve repliceerbaarheid.

Voordelen van een productcatalogus

1. Positief voor de User Experience

Eerst en vooral is een catalogus noodzakelijk om de producten van je bedrijf te organiseren op een overzichtelijke manier. 

Indien je opteert voor een digitale catalogus, vormt dit een positieve bijdrage aan de User Experience van je website. Dit ondersteunt de lezer in zijn / haar aankoopbeslissingen.

2. Vereenvoudigt de integratie van werknemers

Nieuwe werknemers hebben tijd nodig om zichzelf in te werken. Wanneer je beschikt over een uitgebreid assortiment helpt een productcatalogus de integratie van je nieuwe werknemers. Als ze informatie nodig hebben over een bepaald product hoeven ze alleen maar de product catalogus er even bij te nemen.  

In deze periode leert de werknemer het bedrijf en de aangeboden producten/services kennen. Hierbij dient een catalogus als referentie document dat alle producten/services eens op een rijtje zet. Dit vermindert de inwerkingstijd van je nieuwe werknemers.

3. Ondersteuning van het sales team

Tijdens een sales pitch is het van belang dat er voldoende beeldmateriaal aanwezig is. Product catalogi bieden hier de perfecte ondersteuning in. 

Als bonus worden deze ook meegegeven na de sales pitch. Op die manier zit je product catalogus te pronken in een kantoorruimte boordevol met leads.

4. Verzamelen van contactgegevens

Het maken van een productcatalogus is de ideale manier voor het verzamelen van leads. Geïnteresseerden geven hun contactgegevens in ruil voor de catalogus. Dankzij dit wordt een e-mail- of telefoonlijst aangevuld met waardevolle geïnteresseerden. Door deze lijst tover je gegarandeerd een glimlach op het gezicht van je marketing- en sales team.

Print of digitale catalogus?

Online shopping is de laatste jaren wereldwijd gegroeid met 2,14 biljoen unieke kopers. Met e-commerce op de stijgende lijn is het vanzelfsprekend dat digitale product catalogi hun belang zeker verdienen. 

Enkele voordelen van deze digitale productcatalogi zijn:

  • Meer engagement: lezers kunnen in één seconde doorklikken naar de website voor verdere vragen of reacties.
  • Kleiner budget: online product catalogi reproduceren, is een stuk goedkoper vanwege de oneindige copy paste mogelijkheden van het bestand.
  • Groter bereik: digitalisatie geeft ons de mogelijkheid voor het verbreden van ons doelpubliek. Het wordt dus veel eenvoudiger om mensen overal ter wereld te bereiken.
  • Meer experimenteermogelijkheden: door de snelheid van het internet , speel je dankzij productcatalogi veel sneller in op het moment. Bovendien test je uit en experimenteer je met wat voor je bedrijf werkt. Print catalogi hebben namelijk een langere levenscyclus.

En wat dan over de print catalogi die je overal ziet liggen?

Deze hebben het digitale tijdperk overleeft, met een goede reden.

Hoeveel mails krijg je per dag? 10? 50? Misschien wel meer dan 100? Begrijpelijk dat de meerderheid van deze mails vaak ongeopend in de prullenbak verdwijnen.

Maar wat nu als je per maand een magazine krijgt, of een schitterende brochure met aanbiedingen?

Grote kans dat je uit nieuwsgierigheid toch even doorbladert. Nog grotere kans dat dit boekje nog even op kantoor blijft slingeren en enkele blikken vangt. 

Verder zit de meerderheid van de mensen het grootste deel van de dag voor een scherm – om tussendoor op de smartphone verder te gaan.

Hoe fijn is het dan dat je als bedrijf een gedrukte productcatalogus hier de keuze geeft om even lekker met de hand door te bladeren en het papier te voelen? 

Het is ook niet voor niets dat er nog steeds veel tijdschriften worden verkocht. Het vasthouden en bladeren werkt ontspannend en laat een positieve indruk achter.

Best practices bij het ontwerp van je productcatalogus

Er zijn een aantal zaken waar je op moet letten bij het ontwerpen van een product catalogus. Deze zijn enorm van belang in de designwereld 

  • Gebruik foto’s van hoge kwaliteit:  foto’s zijn het middelpunt van je product catalogus, laat ze dan ook uitblinken. Een foto van slechte kwaliteit staat gelijk aan een product van slechte kwaliteit
  • Gebruik voldoende plaats: geef je productfoto’s voldoende ruimte om te ademen. Indien je een horloge catalogus maakt moet je de foto’s hun gloriemoment geven. Deze pagina’s moet je niet volproppen met allerlei tekst.
  • Ontwerp voor je doelpubliek: ontwerp je de catalogus voor B2B kopers die in de sector zitten? Maak zeker gebruik van vakjargon. Ontwerp je de catalogus voor particulieren? Vermijd dan vakjargon. 
  • Analyseer het resultaat: neem de tijd bij het evalueren van de resultaten van je catalogus. Stel jezelf de volgende vragen na elk evaluatie moment
    • Wat verkocht het meeste? Waar zat het in de catalogus?
    • Heeft de catalogus je verkoop geholpen of verhindert?
    • Hoe snel zag je het resultaat van je catalogus?
    • Wat vond je sales team van de catalogus? 
    • Wat vonden je klanten van de catalogus?

Conclusie

Als bedrijf moet je een productcatalogus zeker niet links laten liggen. Dit is een investering die zichzelf terugbetaald. 

Daarbovenop moet je een catalogus opstellen die je producten op een correcte manier voorstelt. Indien dit op een foute manier gebeurt, beïnvloedt dit de klantenperceptie van je producten op een negatieve manier.

Werk samen met de juiste designers om dit koste wat het kost te vermijden. Zo zorg je voor een complementerende product catalogus die je bedrijf naar een hoger niveau tilt.