Skip to main content

Waar moet je rekening mee houden voor een goed bedrijfslogo?

Hoe maak je een goed bedrijfslogo

Maak het niet te ingewikkeld

Te veel overbodige elementen geven de neiging om slordigheid uit te stralen en een ingewikkeld beeld te schetsen van je bedrijf.

Zorg ervoor dat je een eenvoudig duidelijk logo hebt dat makkelijk herkenbaar is.
De basisregel is ‘less is more’, deze is altijd geldig.
Als ze je naam niet direct herkennen, is het doel dat ze je logo ten minste wel herkennen.

 

Het is niet altijd even evident om het zo clean en duidelijk mogelijk te houden, maar het is zeker de moeite om hiermee rekening te houden tijdens het design.
Dit leidt tot een succesvolle business waarmee je boven je concurrenten uitspringt.

 

Persoonlijkheid van je bedrijf

Een logo is het gezicht van je bedrijf, er worden linken gelegd met je producten of service.
Denk goed na over wat je wilt dat ze van je onthouden en werk van hieruit verder.

Nu we weten dat een logo niet te ingewikkeld hoeft te zijn is het belangrijk dat het relevant is voor je business.
Dit wil niet zeggen dat als je bijvoorbeeld een stoelenwinkel hebt, hier kost wat kost een stoel moet opstaan.

In tegendeel, het is zelfs goed om dit niet te doen. Zo kan je jezelf weer onderscheiden van je concurrenten.
Probeer altijd rekening te houden met de eigenheid van je eigen zaak en laat dit naar voor komen.

 

Relevantie met je doelpubliek

Voordat je je logo begint te creëren is het van belang om te weten wie je juist wil bereiken met je product of dienst.

Plaats jezelf in de schoenen van je klanten, probeer na te denken wat zij zouden willen zien en wat blijft hangen.
Het verzamelen van deze demografische en psychografische gegevens is belangrijk

Voorbeeld: Zijn het jonge mensen? Dan kies je misschien beter voor een modern fris logo dat uitlokt om het bedrijf beter te leren kennen.
Zijn het ouderen, eerder professionele profielen? Kies dan misschien een stijlvoller, strakker logo dat wat meer maturiteit uitstraalt.

 

Kleuren & combinaties

Alvorens van start te gaan, moeten je kleuren en combinaties on point zijn.
Deze zijn belangrijker dan je zou denken, er zit namelijk een hele psychologie achter elke kleur.

We hebben al vastgesteld dat een logo belangrijk is voor je presentatie en wat er van je onthouden wordt.
Kleuren en combinaties zijn key-factoren die we kunnen gebruiken om deze naar voor te brengen.

Als je hierin een keuze hebt gemaakt is het ook belangrijk om te werken met een exacte kleurcode.
Voor web spreken ze hiervoor vaak over Hexagon kleuren.

BV : FFFDD0 staat voor een zeer lichte tint van geel.

Op deze manier verzeker je je ervan dat je exact dezelfde kleur hebt op al je verschillende branding elementen.

Enkele voorbeelden van kleuren

Groen – De kleur van de natuur, het wordt geassocieerd met
jong, fris, nieuw leven en zelfs kracht, hoop en vrede. Een perfecte kleurkeuze
voor bedrijven in de tuinindustrie of healthy food business.

Blauw – Voor alle demografische gegevens te gebruiken. Puur en zuiverheid. Straalt autoriteit uit en professionaliteit.

Geel – Vrolijkheid, speels, optimisme en helderheid. Perfect
voor bedrijven die warmte en vreugde willen projecteren.

Zwart – Elegantie en kracht, wordt vaak gebruikt in de
modewereld. Maar kan ook perfect voor bedrijven die serieus misschien zelfs wat
mysterieus willen overkomen.

Roze – Een zachte kleur dat geluk en dankbaarheid
uitstraalt. Wordt voornamelijk gebruikt in logo’s en branding voor vrouwelijke
producten.

Dit zijn natuurlijk maar enkele voorbeelden, maar zeker niet
onbelangrijk om je hierin verder te verdiepen om er zo achter te komen welke
gevoelens je wilt opwekken bij je potentiële klanten.

 

Fonts

Een logo hoeft niet altijd tekst te hebben, kies je ervoor
dit te gebruiken, dan zijn er een aantal zaken die je in je achterhoofd moet houden.

Zoals eerder vermeld “simplicity is key”, dus dit geldt ook voor je font keuze.
Probeer ingewikkelde lettertypes te vermijden, want deze kunnen ervoor zorgen dat het onleesbaar en chaotisch oogt.

De font die je gebruikt bij je logo kan ook nog verdere emoties uitlokken.
Het is een perfecte toevoeging om dit samen met de kleuren te bereiken.

Ervaren designers kunnen een custom font voor jouw business creëren dat perfect past bij de look & feel die je wilt uitstralen.
Doordat dit dan een custom font is, kan dit ervoor zorgen dat je herkenbaar bent en een unieke impact achterlaat.

Let wel op met custom fonts, naargelang de browser keuze waarin je website geopend wordt kunnen deze niet altijd geladen worden.

 

Veelzijdigheid van het logo

Je moet bij het maken van een logo rekening houden dat het veelzijdig is.
Kort gezegd, zorg dat het overal werkt, of het nu op de website is, op een billboard,
een visitekaartje, … noem maar op.

Je logo moet er ten alle tijden uitspringen.

Ben je er zeker van dat je het enkel digitaal gaat gebruiken?
Zorg er dan voor dat het op alle social media, mailing en alle andere digitale content ook werkt.

Tot slot moet je ook letten op de print mogelijkheden, je gaat momenten tegenkomen
wanneer je het logo in zwart-wit gaat nodig hebben, zorg ervoor dat het ook dan zichtbaar/leesbaar is.

 

Tijdloos design

Dat er af en toe een kleine verandering moet gebeuren doorheen de tijd is onvermijdelijk.
Toch is het belangrijk een tijdloos design voor ogen te hebben bij het maken van een logo.
De veranderingen zouden minimaal moeten zijn als je dit goed doet.

Trends zijn nu eenmaal tijdsgebonden, het is een uitdaging
dat je logo deze trend-veranderingen overleefd zodat er niets aan je merkidentiteit veranderd.

 

Prijs

Zo’n custom logo door een ervaren designer laten maken komt vaak met een hoog kostenplaatje per design. Dit is logisch, aangezien niet zomaar iedereen die kan tekenen of schetsen ook in staat is een logo te ontwerpen dat werkt voor jouw business. Het is de investering zeker waard, aangezien dat je een goed logo lang kunt gebruiken en lang van alle voordelen kan profiteren.

Bij Simba zit dit standaard mee in al onze pakketten.
Heb je enkel interesse in een logo dan kan je ook met one-off opdrachten werken.

Op deze manier betaal je je niet blauw en kan je toch genieten van professionele, kwaliteitsvolle designs voor jouw merk.